A Rembrandt halálának 350. évfordulója alkalmából nyílt kamarakiállítás Rembrandtra mint mesterre és tanítóra kívánja felhívni a figyelmet. 2020. január 05-ig tekinthető meg.
A Rembrandt és társai kiállítás teljes egészében a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének és Régi Képtárának anyagából valósul meg.
Rembrandt és követőinek rajzaiból több mint 40 lapot őriz a múzeum Grafikai Gyűjteménye. A mester rézkarcaiból csaknem az összes lap megtalálható a gyűjteményben, miként a tanítványok rézkarcai is.
A mostani kiállítás – a nemzetközi tendenciákkal megegyezően, melyek a mester tanítványainak stiláris elkülönítését helyezik a kutatások fókuszába –, az évforduló alkalmából Rembrandt rajzait és rézkarcait tanítványok műveinek környezetében kívánja bemutatni. A rajzoktatás egyes területei – portré, akt, tájrajz, figuravázlat, narratív kompozíciók – alapján rendezett kamarakiállításon a művek bepillantást engednek Rembrandt tanítói tevékenységébe és műhelyének működésébe.
Ferdinand Bol, Gerbrand van den Eeckhout, Samuel van Hoogstraten és mások Budapesten őrzött lapjainak bemutatása a mester kezétől származó rajzok, rézkarcok kíséretében számos párhuzam, adott esetben izgalmas eltérés felfedezésére nyújt egyedülálló lehetőséget.
Rembrandt műhelye – amely csaknem ötven feljegyzett tanítványt vonzott –, a Carracciak bolognai akadémiájához hasonló, szabad iskolaként működött, ahová többnyire alapképzésüket elvégzett, kész művészek jelentkeztek.
Céljuk a mesterrel való együttműködés során tudásuk tökéletesítése, elmélyítése volt. Elsajátították Rembrandt rajzstílusát, a mesterével megegyező rajztechnikákat – lavírozott toll- vagy ecsetrajz, barna tinta, kréta – alkalmaztak. Rembrandt környezetében lehetőségük volt az élő modell utáni rajzolás gyakorlására, miként azt a Grafikai Gyűjteményben őrzött rézkarcok (pl. Modellt rajzoló művész, Két férfi akt, és nő gyermekkel a háttérben) is bizonyítják.
Rembrandt azonban tanítványait mindenek előtt a szolgai másolástól eltérő, önálló komponálásra bátorította. Ennek gyakorlása céljából a tanítványok variációkat készítettek Rembrandt műveiből kiindulva. Ferdinand Bol rajza (Az angyal megjelenik Manoahnak és feleségének) például Rembrandt Rotterdamban őrzött, azonos témájú kompozíciójának változata (Museum Boijmans-van Beuningen).
A kiállítás kurátora Tóth Bernadett, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének művészettörténésze.
A grafikák fényre különösen érzékeny műtárgyak. Amennyiben hosszan tartó vagy gyakori fényhatás éri őket, színüket vesztik, kifakulnak. A természetes fényben lévő ultraviola sugárzás a legkártékonyabb számukra. Ezért mesterséges megvilágításban, maximum 50 lux fényerősségben, UV-szűrővel ellátott üveg alatt mutatják be őket. Szigorúan limitált ideig. Emiatt a kiállításon nem megengedett a fotózás.
HOLNAP VÁROSÁÉRT DÍJ 2019
Cégek, önkormányzatok
pályázhatnak a Fenntartható városdíjra!
KATTINTS a részletekhez!